Deilig middag

Fylt kyllingfilet med grønnsaker i rød karri og kokosmelk.
Jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift jeg har funnet på Aperitif sine nettsider, men justert og fikset litt så den er tilpasset min smak.
Oppskriften finner du under bildet.

20120119-152433.jpg

Du trenger:
Kyllingfilet, 1 filet pr person
Brie, 1 god skive pr person
Frisk timian etter smak
Salt og pepper, jeg foretrekker maldonsalt og nykvernet pepper.  Bruker en blanding av svart, hvit, grønn og rosé.

Skjær en lomme i hver kyllingfilet og legg i en skive brie samt timian etter smak.  Brun filetene i stekepanne før de legges over i en ildfast form, drysses med salt og pepper og stekes videre i stekeovn på 180 grader i 10-15 minutter avhengig av tykkelse.  Følg godt med, tørr kylling er ingen höjdare.  Er du like heldig som meg og har kombidampovn i huset blir filetene garantert vellykket om de får 12 minutter på 160 grader kombinert varmluft og damp.  Kjøtt som dampes holder seg mer saftig enn kjøtt som bare stekes.  La gjerne kyllingen få hvile litt før den serveres.

Deilig grønnsakssaus:
2 store gulrøtter
1 pose sukkererter
1 rødløk
1 ss rød karripasta, eller litt mindre om du ikke er så glad i sterk mat.
1 boks kokosmelk, boksene jeg bruker inneholder 4 dl
Frisk koriander, limesaft, salt og pepper etter smak.

Skjær rødløken i skiver og gulrøttene i mellomstore biter og fres det sammen med rød karripastai litt olje (gjerne solsikkeolje) i en stekepanne.  Hell over kokosmelken og la det putre en stund.  Jeg synes en drøy halvtime er minimum.  Et par minutter før servering blander du inn sukkererter du har delt i to, smaker til med limesaft (saften av en halv lime blir bra etter min smak), salt og pepper og vender inn ønsket mengde frisk koriander rett før servering.  Etter min mening blir det aldri for mye koriander.  Serveres med ris, naan eller annet godt brød.  Vi dropper risen og bruker naan med hvitløk.

Bon appetit!

By ettoghitt Posted in middag

Legg igjen en kommentar

